AvstängdGul

Varför skall Bråviken göra en Masterplan?
Vår bana är 27 år gammal och behöver en uppdatering, på 27 år händer mycket, bunkrar blir slitna, greenområden förändras, sättningar i marken ger ojämnheter på alla spelytor, träd växer och en del växtlighet försvinner. En arkitekt kommer i en masterplan med tips och råd om hur man skall förbättra och förändra.

Varför just Philip Spogard?
Vi har letat sedan frågan för första gången var uppe på ett styrelsemöte på hösten 2015. Det är banchef Christofer Andersson och klubbchef Jan Monier, som haft uppdraget att plocka fram en banarkitekt av klass som också verkligen vill jobba med just vår klubb.

Vilka är Philip Spogards tidigare projekt?
Det för oss mest kända är absolut värden för Europatoutävlingen Made in Denmark, Himmerlands New Course, en bana som hör till de absolut vackraste i vår del av golfvärlden, när man är på den banan så räcker det nästan med att titta, den är oerhört vacker. Philips olika projekt finns över hela världen, Australien, Kroatien, Danmark, Åland, Irland, Holland, Finland, Portugal och nu även Sverige.

Hur ser Philip på en banbyggnation, vill han bygga en elitbana eller vill han bygg en bana för en motionsgolfare?
Philip anser att kvaliteten är lika viktig som spelbarheten. Banan skall absolut ses som en toppklassbana. Alla skall kunna spela en bana och den skall absolut kunna vara utmanande för elitspelare men inte vara för svår för en motionsgolfare. Banan skall vara vacker att se på och man skall lyfta fram olika vackra saker på och omkring banan.

Hur kommer vanliga medlemmar på Bråviken att kunna påverka utformningen av projektet?
Det är ett krav från Philip att klubben skall ha en referensgrupp som han kan diskutera med vid sina besök på klubben. Gruppen skall bestå av kvinnor och män, de bästa spelarna, de som spelar med minst längd på sina slag likaväl som de som slår längst. Företrädare för grupper som serielag i olika åldrar och företrädare för klubbens sponsorer. Philip vill bolla frågor med alla typer av golfare likväl de som arbetar med banan på vardagar i olika funktioner.

När kommer projektet att startas och när redovisas resultatet?
Philips första besök som kontrakterad konsult blir i slutet av maj eller början av juni. Målet är att arbetet i sin helhet redovisas den här tiden på året 2019. Det vi då kommer att få se är en plan för hur vi kan förbättra och förnya Bråviken, Den Vänliga Golfklubben.

Tycker Philip att alla hål på Bråviken skall göras om?
Nej, Philips intryck vid sitt första besök var att Bråviken är en mycket vacker bana och att den ligger på en lika vacker plats. Han tycker att det finns hål som behöver små justeringar och det finns de som behöver större arbeten. Men han anser också att det finns hål som kanske inte behöver röras överhuvudtaget. Philip anser att våra greener håller en internationell kvalitet och i stora drag behöver finjusteras.

När kan en byggnation komma att sätta igång?
Det hänger givetvis på två stora saker. Den ena saken är givetvis ekonomin. Vår förhoppning är att de områden som finns runt vår bana och inte inverkar på spelet skall säljas till någon som vill förvalta marken och göra en attraktiv och anpassad byggnation runt vår bana. Sker en sådan försäljning kommer givetvis det att ge klubben ekonomiska resurser. En sådan försäljning och en professionell drift av banan skall också generera ett överskott som också stärker klubbens ekonomi. Den andra saken som avgör när en byggstart kan ske är medlemmarnas vilja och den kan påverkas av Philips arbete och klubbens sätt att sköta driften. Skulle vi komma till en byggnation så är det troligt att den sker i etapper om nio hål åt gången.

Kommer inte något arbete på banan att göras under 2018?
Arbetet med gul 4:a styrs av byggnationen i dess närhet och när byggloven går igenom måste hålet förändras. Det är bättre och mer ekonomiskt om marken får sätta sig i lugn och ro. Vi har chans att få mera gratismaterial till grunden på byggnationen och det gör projektet mindre kostsamt, men det här blir ett av Philips första projekt och det får en annan tidsplan än resterande eventuella projekt.

Har Philip något ordspråk eller annat som styr hans arbete?
Ett citat från Philips hemsida är ”We believe making good golf courses is a skill, but making great golf courses is an art.”