Skickades ut kl. 04.20 220719.

Klockan 23.23 måndag gick larmet hos räddningstjänsten om brand på Bråvikens Golfklubb. När brandbilarna rundade rondellen vid flygplatsen stod lågorna så höga så de kunde se dem ända dit över trädtopparna. Väl framme på golfklubben konstaterade man att det brann i virket vid sandfållan som ligger på tork bakom Röd 4.

Klockan 03.30 lämnade insatsledaren och hade då lämnat kvar en tankbil för avgränsande bekämpning.

Vår personal var snabbt på plats och hjälpte till med brandbekämpning och tog hand om våra övernattande gäster.

Mer information kommer under dagen på våra sociala medier.

Fredrik Erikson
Klubbchef Bråvikens GK

220719.

Igår natt väcks jag av att telefonen ringer. Rösten säger ”-Det brinner på golfklubben”. Jag flög upp ur sängen och mobilen gick varm i bilen på väg ut till klubben. Brann det i några byggnader? Brann det i Stora ladan, Manheim, Vattentornet, Lilla Ladan ingen hade några svar. På Djurövägen ser man hur himlen glöder över klubben och jag fattar att det är en stor brand. Väl på plats möts jag av massor med blåljus och brandmän med full fart för att få ut slangar och pumpar från våra närmaste vattenhinder. Trots att det är mitt i natten har många människor samlats för att titta på det professionella arbete som brandmännen utför i hopp om att släcka elden så fort som möjligt. Som tur är brinner inga byggnader utan av någon anledning har det tagit eld i den upplagda veden väster om sandfållan och norr om Röd 4 green. Insatsledaren förklarar att vi måste stänga all ventilation i alla byggnader men även meddela alla övernattande gäster att stänga fönster och dörrar i husbilar/husvagnar och hotellrum. Brandmännen jobbar från alla håll för att stänga in elden och dess spridningsväg. Som väl är blåser det nästan ingenting så elden får ingen extra energi utan de får snabbt kontroll över situationen. Vi i personalen som är på plats jobbar med att se över byggnaderna så inte något flygande glödande löv får för sig att starta en ny brand någon annanstans. När branden lugnat ner sig ytterligare vill insatsledaren att vi ska försöka flytta ett antal träd som ligger precis vid elden för att förhindra spridning. Hjullastaren hämtas in och vår banpersonal flyttar de stora förkolnade utbrända träden.

Kl. 03.30 lämnar insatsledaren platsen tillsammans med alla brandmän och lämnar en brandman med tankbil som ska förhindra spridning av branden. Då anser han att branden är under kontroll och avslutar uppdraget.

Kl. 07.00 har personalen genomgång med insatsledaren igen och han går igenom vad vi ska göra de närmaste dygnen. Han berättar att det kan börja om i upp till 14 dagar då det kan ligga och pyra under jorden eller i utbrända träds rötter. Han säger att vi måste ha brandöversikt i minst 3 dagar. Vårt uppdrag nu är att se till att ha vattenslangar redo för att snabbt börja bekämpning om det skulle få för sig att starta igen och ha brandvakter på plats minst en gång i timmen under första dagen. Under natten behöver vi ha brandvakt varannan var tredje timme på plats för att se till så det inte spridit sig. Så ni som bor/ har sommarhus, i Enbuskkvarteret eller på Djurön och vill göra en insats får gärna anmäla sig till mig så kanske vi kan få ihop några stycken som kan åka och kolla och avlasta personalen som varit vaken hela denna natt. Ju fler desto bättre så blir det inte så betungande utan det kan bli en gång per natt.

Spontant och så här med några timmars distans till händelsen så var det tur att det inte brann i några byggnader. Efter år av renoveringar och förbättringar hade det varit förödande och extremt tråkigt att se dem stå i lågor. Det hade varit hjärtskärande att se dessa fina gamla byggnader gå upp i lågorna.

Jag var otroligt rädd när jag satt i bilen på väg ut till klubben inatt att brandbilarna kört upp på våra greener men som tur var fanns det golfande brandmän som hade koll på banan och greenerna. Inga skador alls på banan så när som några vattenansamlingar efter där pumparna stått och med annalkande hetta de kommande dagarna kommer det försvinna och torka väldigt fort.

Sammanfattningsvis kan jag säga att det som började som en mindre hjärtinfarkt, för jag trodde byggnaderna stod i brand, till att det idag glöder och ryker och brandmännen är åter här och tittar till det så känns det rätt bra. Branden var helt galet stor i början men har i detta nu lugnats sig betydligt.

Dock får jag precis höra av insatsledaren att den har gått igång igen.

Faran är inte på något sätt över än. Branden startar precis nu om igen och då måste vi agera snabbt. Därav det viktiga arbetet med brandvakter. Så vill du göra en insats vänligen anmäl dig till mig så fort som möjligt på

Vår organisation har testats och vi ska se över våra rutiner vid kriser och liknande situationer för att bli ännu bättre på att hantera dem. Men som helhet är jag mycket glad att få jobba med så trogna och lugna medarbetare som klarade av ”första attacken” på ett mycket bra och tryggt sätt. Stort tack till er! Nu återstår det tuffa jobbet med att hålla den schack till dess att den dör.

Fredrik Erikson
Klubbchef